ANALYSE – Het lijkt erop dat Apple totaal geen idee meer heeft van kinderen.
Hetzelfde lijkt het geval met Apples kennis over het onderwijslandschap.
Dat gevoel krijg ik tenminste na een snelle blik op de aankondigingen van Apple van woensdag.
Een iets goedkopere, ietwat snellere en een iets capabeler iPad is niet het antwoord op de huidige problemen in onderwijsland, noch de beste tool voor leraren en leerlingen. Het apparaat is nog altijd te duur en niet praktisch genoeg.
Apple was een pionier onder de computerfabrikanten doordat het pc's verkocht aan scholen, met name in de Verenigde Staten. Oprichter Steve Jobs richtte zich sterk op die markt.
Maar Apple is die voorsprong kwijt, allereerst doordat Microsoft zich met de markt ging bemoeien. Nu zie je veel scholen die werken met Chrome OS van Google. Hoewel de iPad aanvankelijk de manier leek voor Apple om de voorsprong terug te pakken, bleek de praktijk weerbarstiger.
Een grote deal met een school in Los Angeles verliep rampzalig. In 2016 bestond 18 procent van alle pc's en laptops nog uit apparatuur van Apple, volgens Futuresource Consulting. Vorig jaar daalde dat percentage.
Een Chromebook is praktischer op school
Chromebooks zijn populair en domineren de Amerikaanse markt. Een van de redenen is dat ze relatief goedkoop zijn; tussen de 200 en 300 dollar.
Bovendien zijn ze een stuk makkelijker in onderhoud, doordat Chrome OS gebaseerd is op de Chrome-browser. Updates worden automatisch doorgevoerd, er is in gebouwde bescherming tegen malware en het aantal apps is gelimiteerd.
Maar belangrijker, ze zijn goed toegerust voor de dingen die scholen tegenwoordig doen met een laptop, zoals het schrijven van rapporten en werkstukken. Wat betreft design zijn de laptops redelijk stootbestendig. Als je 'm in je tas stopt, klap je de laptop dicht waardoor het zwakste onderdeel, het scherm, beschermd is.
Dat heeft een iPad allemaal niet. Het besturingssysteem iOS is een stuk complexer dan Chrome OS als het gaat om aanpassingen en onderhoud. Omdat een iPad geen toetsenbord heeft, is-ie bij voorbaat al niet geschikt voor veel schoolactiviteiten, zoals het schrijven van werkstukken.
Apple dacht niet aan kinderen bij het ontwerp van de iPad
Maar het grootste probleem van de iPad is de prijs en levensduur. In tegenstelling tot laptops is een iPad kwetsbaarder, doordat een kant volledig bestaat uit scherm. Mocht je ooit een barst in het display van je telefoon hebben gehad, dan weet je precies waar ik het over heb.
De kans dat kinderen een apparaat uit hun handen laten vallen, is nu eenmaal een stuk groter dan bij volwassenen. Dat is precies de reden dat de tablet van Amazon een rubberen hoes heeft. Apple lijkt geen flauw benul te hebben op dit gebied. De iPads die Apple verkoopt aan scholen zouden standaard een beschermhoes moeten krijgen. Maar als scholen dat willen, moeten ze extra betalen.
Weet jij nog waar je je potlood liet?
Een van de belangrijkste verkoopargumenten van de nieuwe iPad is de speciaal ontworpen Pencil. Maar ook hier blijkt de grote afstand van Apple tot de belevingswereld van kinderen.
Het ontbreekt de iPad niet alleen aan een beschermhoes, maar ook aan een simpele manier om dat potloodje op te bergen. Er is geen speciale plek waar je hem laat, je kunt 'm ook niet magnetisch vastklikken aan het apparaat zoals bij de Surface-lijn van Microsoft.
Je kunt hem in de USB-ingang stoppen om op te laden, maar dat is niet heel praktisch als je aan de wandel gaat met je iPad. Je potlood steekt uit je apparaat. De kans dat-ie afbreekt is dan ook groot. Er zijn beschermhoezen waar je het potloodje wel in kunt opbergen, maar die kosten 130 dollar.
Vergeleken met wat scholen krijgen bij de aanschaf van een Chromebook is de prijs van Apples nieuwe apparaat (300 dollar in de VS, 359 euro in Nederland) al hoog.
De add-ons zoals het potloodje en de hoes kosten ook nog eens geld. De Pencil is 90 dollar. Er is een goedkopere variant van Logitech, maar die kost nog steeds 50 dollar. Ook een alternatieve hoes van Logitech die tegen een stootje kan is 100 dollar.
Dus verwacht niet dat scholen en leraren de nieuwe iPad omarmen. Na de laatste aankondiging lijkt het erop dat, als Apple weer een slag wil slaan in het onderwijs, het eerst zelf terug moet naar de schoolbanken.